donderdag 16 juni 2016

- PRAKTISCH - Ileostomazakje bij colostoma

Ik zal een aantal stukjes plaatsen over onderwerpen waarbij ik heb moeten uitzoeken en uitproberen, in de hoop dat lotgenoten daar iets aan hebben.

Na de Sensura Mio (ziekenhuis) kreeg ik de Dansac NovaLife. Ik vond de plak daarvan prettiger.

Een gesloten systeem werkte echter niet; mijn stoma produceerde vaak nog na de momenten dat ik kon wisselen, waardoor ik met een irritant vol zakje rondliep. En 's nachts had ik regelmatig een ‘plofpuut’ (de officiële term is 'ballooning'); doordat het filter de windjes niet aankon knapte het zakje bijna van mijn buik en moest ik het wisselen of er een speldenprik in geven (stink!).

Nu gebruik ik een ileozakje, de NovaLife 1 midi open. Dat bevalt heel goed. Ik kan ontlasting  er zo nodig uitlaten. Ik kan er zelfs tussendoor wat lucht uitlaten als ik geen zin heb of niet in de gelegenheid ben om het zakje te legen. Dit 'burpen' kan liggend op bed, maar ook staand, als ik de uitgang van het zakje maar hoger houd dan de ontlasting. 

Bijkomend voordeel is dat ik nog maar eenmaal per dag hoef te verwisselen. Ik houd de opening schoon (is lastiger bij de dikkere ontlasting van een colostoma) door er een dubbel rechthoekje WC-papier in te vouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten